План Вступ Розділ I. Організація і діяльність комерційних банків I.1. Створення комерційних банків. I. 2. Законодавчі регулятори банківської діяльності. I. 3. Виявлення конкурентів і відносини з ними. Розділ II. Основні поняття банківської конкуренції II.1. Виникнення і розвиток банківської конкуренції. II. 2. Структура банківської конкуренції. II.3. Види конкуренції : а) конкуренція продавців і конкуренція покупців; б) внутрігалузева і міжгалузева конкуренція; в) цінова і нецінова конкуренція; г) досконала і недосконала конкуренція; Розділ III. Конкуренція між банками на міжнародному рівні III.1. Структура власності і необхідності конкуренції між банками. III.2. Посилення конкуренції на кредитному ринку. III.3. Банки України в перехідний період. III.4. Поняття конкуренції на Україні. Висновки. Висновки На основі проведеного аналізу можна зробити висновок про те, що банківська конкуренція володіє цілим рядом специфічних рис, що відрізняють її від конкуренції в промисловості чи в інших галузях національної економіки і заслуговують окремого узагальнення. До виявлених особливостей належать: - конкуренція в банківському секторі економіки виникла пізніше, ніж конуренція в промисловості, однак відрізняється різновидністю форм і високою інтенсивністю; - в якості конкурентів комерційних банків виступають не тільки інші банки, але і банківські кредитно-фінансові інститути, а також деякі нефінансові організації; - конкурентний простір пердставлений багаточисельними банківськими ринками, на одних із яких банки виступають як продавці, а на інших - як покупці. При цьому в нашій країні на сьогоднішній день найбільшу гостроту має конкуренція банків як покупців на ринку кредитних ресурсів; - внутрігалузева конкуренція носить переважно видовий характер, що зв’язано з диференціацією банківського продукту; - банківські послуги можуть взаємозамінювати один одного, але не мають конкурентноздатних зовнішніх (небанківських) замінників, в зв’язку з чим міжгалузева конкуренція здійснюється тільки завдяки переливу капіталу; - в банківській справі відсутній ряд вхідних бар’єрів, характерним для багатьох інших галузей (зокрема, патентний захист), що веде до відносно великої інтенсивності конкуренції в цій сфері економіки; - обмеження цінової конкуренції висовують на перший план проблеми управління якістю банківського продукту і реклами; - банківські ринки є ринками деференціальної олігополії, що надають широкі можливості для кооперації і узгодження ринкової політики кредитних інститутів. В деяких країнах (наприклад, в Німеччині) подяд з індивідуальною існує групова банківська конкуренція. В якості основних закономірностей банківської конкуренції на сучасному етапі можна назвати слідуючі: - універсалізація банківської діяльності; - лібералізація державного регулювання банківської діяльності; - розширення регіональної і національної сфери діяльності кредитних інститутів; - проникнення на банківський ринок небанків; - зростання значення нецінової конкуренції; - глобалізація банківської конкуренції; - посилення інтенсивності банківської конкуренції - як резуьтат всіх названих закономірностей. Звичайно, це лише більш загальні закономірності. Однак основний висновок із сказаного очевидний: банківська конкуренція за кордоном загострюється. Вважається, в не далекому часі це буде проходити і в нашій країні. І нашим банкірам, як зараз західним, пройдеться активно користуватись інструментарієм банківського маркетингу. стор. 71
|