План Вступ 1. Поняття суспільства. Діалектично-матеріалістичний підхід до аналізу суспільних процесів та його альтернативи. 2. Матеріальне виробництво як фактор існування та розвитку суспільства. Спосіб виробництва та його структура. 3. Діалектика розвитку продуктивних сил і виробничих відносин. Висновки Література Висновки Проаналізувавши літературу, наукові праці з питань соціальної філософії можна зробити висновки відносно суспільства. Головна відмінність між твариною і людиною полягає в способі життя. Тваринне життя здійснюється природним чином, тобто як існування. Людське - суспільним, соціальним, як життєдіяльність. Соціум є особливий спосіб життя особливих істот, головними чинниками якого є свідомість, діяльність і спілкування, генетично-функціональний зв'язок між якими спричиняє до створення відмінного від природного предметно-духовного світу культури. Діяльність і спілкування -всезагальні умови соціального. Соціум як історія постає у вигляді творчості людей в усіх галузях суспільного життя - створення матеріальних і духовних цінностей, перетворення природи, формування нових якостей у людині. Матеріальне в суспільстві - це, звичайно люди, продуктивні сили і виробничі відносини. До матеріальних утворень відносять групу соціальних відносин, державу, деякі соціальні інститути. Проаналізувавши основні теоретичні моделі соціуму, можна зробити висновок, що суспільство - це надзвичайно складний, багатоманітний і суперечливий предмет пізнання. Визначити суспільство так само важко, як матерію природу, буття тощо. Суспільство охоплює різноманітні процеси, стосунки між людьми і складається з певних соціальних інститутів. У суспільстві реалізуються різні види матеріальної та духовної діяльності людей. І головне, суспільство - це реальні люди, які об'єднуються в соціальні групи, нації, взаємодіють і конфліктують між собою, створюють і споживають матеріальні та духовні блага, виховують дітей, винаходять нові форми об'єднання та злагоди. ТАКИМ ЧИНОМ, СУСПІЛЬСТВО — ЦЕ РЕАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДЕЙ, ЩО МАЄ ІСТОРИЧНИЙ ХАРАКТЕР, ІСНУЄ ОБ'ЄКТИВНО, ТОБТО НЕЗАЛЕЖНО ВІД СВІДОМОСТІ ТА ВОЛІ ЛЮДЕЙ, ХОЧ ВОНИ ЯК НОСІЇ СВІДОМОСТІ ТА ВОЛІ Є ГОЛОВНИМИ ДІЙОВИМИ ОСОБАМИ СУСПІЛЬНО-ІСТОРИЧНОГО ПРОЦЕСУ. У центрі суспільства - людина. Без неї воно не існує. Людина - суб'єкт і головна дійова особа суспільства. Єдність природи і суспільства обумовлюється процесом матеріального виробництва. Розгляд марксистської соціально-філософської доктрини свідчить про повну методологічну і світоглядну неспроможність цього вчення, про зловісну практику тоталітарно-репресивного суспільства, яке вибудовано на його хибно трактованих засадах, про необхідність викорінення марксистського способу мислення й переходу до нового світобачення, що грунтується на новому узагальненні світової суспільно-філософської культури. "Викорінення" ніяк не означає докорінного знищення теорії, вилучення її з наукового і практичного вжитку. Марксизм потрібно вивчати таким же чином, як і інші соціально-філософські доктрини. У дечому марксистський погляд на суспільство і людину є більш переконливим, ніж інші вчення. Багато його положень постають як загальнолюдське наукове надбання. Разом з тим їх, як і теорії загалом, не слід абсолютизувати. Важливо забезпечити "вмонтованість" марксистського погляду в загальносвітову соціальне філософську картину світу. Суспільство - це процес і результат взаємодії конкретних людей, і висхідним пунктом цього процесу є суспільне виробництво. Суспільне виробництво поділяється на духовне і матеріальне виробництво. Матеріальне виробництво націлене на задоволення потреб людей (одяг, житло, їжа та інше). Духовне виробництво дає певні знання, створює певне духовне середовище. МАТЕРІАЛЬНЕ ВИРОБНИЦТВО Є ОСНОВОЮ СУСПІЛЬНОГО ВИРОБНИЦТВА, А ТАКОЖ УМОВОЮ ЇХ РОЗВИТКУ. МАТЕРІАЛЬНЕ ВИРОБНИЦТВО ЗАБЕЗПЕЧУЄ ДУХОВНЕ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ: РОЗВИТОК НАУКИ І МИСТЕЦТВА, ПРАВА І ПОЛІТИКИ, ФІЛОСОФІЇ І МОРАЛІ. Матеріальне виробництво визначає характер і спрямованість розвитку суспільного виробництва. Внаслідок чого матеріальне виробництво є фактором існування та розвитку самого суспільства. Характер і рівень матеріального виробництва визначається тим способом освоєння природи, в яких воно здійснюється. Спосіб виробництва - це єдність продуктивних сил і виробничих відносин. Продуктивні сили - це система суб'єктивних (людина) і речових (засоби виробництва) елементів, які виражають активне відношення людей до природи, що полягає в матеріальному і духовному впливі на неї і на розвитку її багатств, в ході якого виробляються умови існування людини і проходить процес її розвитку. Оскільки в процесі виробництва люди вступають у певні відносини не тільки з природою, а й одне з одним, то виникає друга складова способу виробництва - виробничі відносини. До виробничих відносин відносяться, насамперед, взаємини на конкретному підприємстві, але сюди входять і відносини між людьми різних підприємств чи галузей виробництва, а також відносини в процесі обміну, розподілу та споживання суспільного продукту. Продуктивні сили і виробничі відносини завжди перебувають у тісному взаємозв'язку і діалектичній єдності. Найоптимальніший варіант, коли виробничі відносини відповідають рівню розвитку продуктивних сил. Світ, в якому живуть люди, надзвичайно суперечливий. Його пронизують різноманітні процеси. Часом виникають класові чи національні, побутові чи виробничі конфлікти, міждержавні зіткнення, війни, гинуть люди, назавжди зникають з лиця Землі матеріальні та духовні цінності. ЗАПОБІГТИ ЦЬОМУ МОЖНА ЛИШЕ ЗАВДЯЧУЮЧИ ЗДОРОВОМУ ГЛУЗДУ, ПРОНИКЛИВОМУ РОЗУМУ І ДОБРІЙ ВОЛІ, СФОРМОВАНИХ НА ЗАСАДАХ ПІЗНАННЯ, РОЗУМІННЯ СУТІ ТИХ ЖИТТЄВИХ РЕАЛІЙ, В ЯКИХ ВІДБУВАЮТЬСЯ СОЦІАЛЬНІ ПОДІЇ, РЕАЛІЗУЮТЬСЯ ЛЮДСЬКІ ПРИСТРАСТІ. стор.26 Замовити роботу
|