Зміст Вступ 1. Спілкування в діяльності соціального педагога 1. 1. Мовлення як форма спілкування 1.2. Культура мовлення вчителя 1.3. Особливості педагогічного спілкування 1.4 Засоби спілкування 2. Педагогічна діяльність і культура педагогічног спілкування Висновок Список використаних джерел Висновок Вчитель зобов'язаний бути не тільки компетентним фахівцем з високою науковою і діло-вою кваліфікацією, виконавською дисципліною; не лише духовно багатою особистістю, що несе мораль-ну відповідальність за свою навчальну і виховну діяльність у школі; педагог має бути водночас ко-мунікабельною особистістю з високою культурою спілкування, вмінням вести діалог, дискутувати, за-безпечувати позитивний моральний та емоційний настрій у педагогічній взаємодії.Зрозуміло, педагогічна і комунікативна діяльність педагога має бути творчою. Вчитель, у якого наявна певна модель взаємодії з учнями, у процесі педа-гогічної діяльності мусить постійно коригувати власну програму дій, максимально узгоджуючи її з конкретною комунікативною ситуацією і можливос-тями школярів як партнерів зі спілкування. У ході педагогічного спілкування вчитель не просто кількісно збільшує свій комунікативний досвід; він обирає певну стратегію спілкування з властивими їй нормами, прийомами і засобами.Саме обстоювана педагогом у ході навчальної взаємодії комунікативна стратегія - монологічна чи діалогічна - визначає характер педагогічної діяль-ності і фахового спілкування. Визначальною рисою діалогічної взаємодії є гуманістична позиція вчите-ля щодо учня у процесі навчання і навчального спілкування, що дозволяє школяреві задовольнити потребу в розумінні та співчутті і подолати почуття хвилювання та страху, супутні сприйняттю і за-своєнню нового матеріалу. На противагу моно-логічній взаємодії, діалогічність виключає вплив на психіку учня за допомогою певної системи операцій і маніпулювання його особистістю. В той же час при традиційній, монологічній, тобто суб'єкт-об'єктній організації процесу спілкування, учню відводиться роль об'єкта педагогічного впливу, здійснюваного вчителем у формі різних наказів, розпоряджень, по-вчань, приписів тощо. У такому, маніпулятивному за своєю сутністю спілкуванні, педагог не вбачає у своїх вихованцях конкретних особистостей з прита-манними їм індивідуальними здібностями, ко-мунікативними можливостями, - що гальмує їхню ініціативу і творчість, породжує репродуктивну форму засвоєння знань. Крім того, подібне ставлен-ня до учня у процесі спілкування веде до порушен-ня етичних норм та комунікативних правил; пород-жує егоїзм, зневажання цінності іншої людини. По-за тим, саме діалогічне спілкування забезпечує інте-грацію зусиль вчителя і учня, що відбувається в умовах гуманних за своєю сутністю -суб'ект-суб'єктних відносин між ними, які вимагають співу-часті та співпраці в ході навчальної діяльності.Побудований на принципах гуманізму діалогічний підхід до педагогічної діяльності і спілкування, що визначає професійну культуру педагога, має на меті:- створення сприятливого психологічного клімату для оптимізації навчальної діяльності і спілкування. Основою такого клімату є ділові і товариські відно-сини вчителя зі своїми колегами і партнерські прин-ципи взаємодії з учнями, які свідчать про культуру педагогічного спілкування і дають змогу забезпечи-ти послідовність та ефективність виховного впливу;- перехід від директивного до демократичного, рівноправного стилю спілкування, від монологічної до діалогічної комунікативної стратегії, яка завжди має міжособистісний, суб'єкт-суб'єктний характер і вимагає від педагога відмови від інформаційно-кон-тролюючої позиції на користь партнерського співробітництва з учнями;- встановлення міжособистісного контакту педаго-га з вихованцями на противагу міжрольовій на-вчальній взаємодії, в результаті чого кожен з учас-ників спілкування сприймається іншим як особистість, і виникає найбільша сприйнятливість до міжособистісних впливів, передусім до педагогічно-го впливу вчителя [3];- забезпечення психологічно оптимального підґрунтя для позитивних змін у пізнавальній, мо-ральній, поведінковій сферах особистості всіх учас-ників процесу навчального спілкування, для їхнього постійного комунікативного зростання, а відтак -підвищення культури спілкування і вироблення власного комунікативного стилю. стор.25 Замовити роботу
|