ЗМІСТ Зміст… Вступ І.ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ІДЕНТИЧНОСТІ У ПСИХОЛОГІЇ. 1.1 Сутність та зміст поняття “ідентичності” 1.2 Характеристика основних структурних компонентів ідентичності 1.3 Підлітковий вік як актуальний період становлення ідентичності… Висновки до І – розділу ІІ.ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ СТАНОВЛЕННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ 2.1 Методи вивчення структури ідентичності та особливостей її становлення у підлітковому віці 2.2 Особливості змісту ідентичності у підлітковому віці 2.2.1 Зміст образу Я у дошкільному віці 2.2.2 Афективний компонент ідентичності у підлітків Висновки до ІІ – розділу ВИСНОВКИ… СПСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДОДАТКИ… ВИСНОВКИ Передумовою гармонійного розвитку особистості, самореалізації та успішної адаптації до змінних суспільних умов є становлення ідентичності як складної ієрархічної системи знань, уявлень про себе та емоційного відношення до них. Неадекватна ідентичність є причиною невідповідних та недосяжних домагань, порушень емоційно – вольової сфери особистості, конфліктів та непорозуміння в міжособистісних стосунках. Ідентичність виступає як наслідок відокремлення особистістю самої себе із оточуючого середовища та проявляється як відчуття цілісності, самототожності. Ідентичність формується у взаємодії із іншими людьми та у діяльності на основі ідентифікації із цінностями, що існують у суспільстві. Узгоджена система ціннісних орієнтацій особистості визначає пріоритетні напрямки самореалізації та життєві плани, а також сприяє становленню адекватної ідентичності. Зміст ідентичності визначається двома важливими аспектами: особистісна та соціальна ідентичність, які відображають усвідомлення власної автономності, унікальності та відчуття приналежності до соціальної групи. Гармонійна взаємодія та взаємо доповнення цих аспектів забезпечує всебічний особистісний розвиток. Самопізнання та самовизначення є базовими механізмами формування уявлень про себе, що утворюють образ Я. Образ Я відображає індивідуальні характеристики особистості та степінь їх значимості для конкретної людини. Емоційне ставлення до себе, своїх вчинків та прагнень, оцінка свого образу Я відображаються у самооцінці. Самооцінка як самосприйняття та само схвалення. Розвиток особистості, сприяє успішній адаптації, продуктивній творчості та робить можливим взаєморозумінням, співпрацю між людьми. Становлення ідентичності – індивідуальний процес, який визначається біогенетичними факторами; властивостями та якостями особистості;впливом соціального оточення ; конкретними обставинами життя. Розвиток ідентичності відбувається послідовно протягом всього життя людини, проте сенситивними періодом її формування є підлітковість. Підлітковість – складна, суперечлива стадія життєвого шляху, для якої характерним є відчуття власної неповторності, несхожості на інших. У підлітковості зміст ідентичності репрезентований такими аспектами як “Ставлення до себе” (77 %) та “Ставлення до майбутнього” (23 %).Власні переживання, думки та відношення є більш значущими для старшокласників, ніж події зовнішнього світу. “Ставлення до себе” включає самоусвідомлення значущих характеристик своєї особистості: “Я - соціальне” (57 %), “Я - фізичне” (15 %), “Я - психологічне” (5 %). Визначальними категоріями “Ставлення до майбутнього” у старшокласників є “Професійна кар’єра” (9,6 %) та “Подальше навчання” (7,6 %). Рівень самоповаги відображає емоційне відношення до змісту власної ідентичності. Як було виявлено в ході дослідження, для значної кількості молодих людей характерною є неадекватна самооцінка (74 %). Умовами становлення ідентичності у підлітковості визначаємо сформованість і адекватність образу Я та самооцінки, розвиток яких відбувається на основі рефлексії. Таким чином, потрібно розвивати навички самобачення, самопізнання та самопроектування у молодих людей, що забезпечить можливість самоудосконалення особистості, повноту та насиченість життя. Включення старшокласників у різні види діяльності (трудову, навчальну, комунікативну), розширення сфери самосвідомості, оволодіння психологічними знаннями, накопичення життєвого досвіду, формування ієрархічної системи ціннісних орієнтацій є сприятливими факторами становлення адекватної ідентичності, формування цілісної, гармонійної та творчої особистості. стор.65 Замовити роботу
|