ВСТУП СТАДІЇ РОЗВИТКУ ПСИХІКИ Елементарна сенсорна психіка Перцептивна психіка Нижчий рівень перцептивної психіки Вищий та найвищий стадії перцептивної психіки ВИНИКНЕННЯ ПЕРВІСНОЇ СВІДОМОСТІ 7 Ілюстрація процесу становлення людини Антропогенез — тривалий істо¬ричний процес переходу від первісної (доісторичної) людини до людини сучасної 8 УЗАГАЛЬНЕННЯ СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ Узагальнення Отже, аналіз первісної культури свідчить, що первісна свідомість вияв-ляє свої характерні риси, виникаючи і функціонуючи в межах опосеред-кованого елементарною працею відношення «людина—природа». На її першій, магічній стадії усвідомлюється лише зв'язок між компо-нентами цього відношення, які в образі є злитими. При цьому сам образ невіддільний від дії — магії: в ній він формується й через неї виявляєть¬ся. Об'єктом усвідомлення другої, міфологічної стадії є природа. Тут образ отримує відносну незалежність від дії, виступаючи у вигляді словесно оформленого міфу. Третя — релігійна стадія бере назване відношення в сукупності його компонентів, але людина І природа усвідомлюються як сутності, що протистоять одна одній. їх поєднання здійснюється за рахунок релігійних вірувань та спеціальних дій — ідолопоклонства. Відповідно, образ людини і природи дедалі більше диференціюється, збагачується, хоча й залишається суто соціальним, обмеженим елементарними формами стосунків первісної людини з природою, явищем. Цей тривалий історичний процес зумовлений розвитком змісту зна¬чень, носієм яких є магічні дії, міфи, релігійні вірування. Поступово вони узагальнюються, стають поняттями — повноцінним виразником ідеального. Це остаточно порушує злитість в образі людини і природи й виводить свідомість на нову стадію розвитку — стадію свідомості су¬часної людини. На цій стадії людина в образі все більше віддаляється від природи, ставиться в центр Всесвіту і, нарешті, пов'язується з дією кос¬мічних сил [29; 16]. Первісна свідомість і відповідний їй світогляд спричинили міфологіч-ний етап історії психології — перші спроби людської думки збагнути сутність психіки. Вчинковий принцип тлумачення історії психології пояснює ці спроби акцентуванням на ситуативному компоненті вчин¬ку [27]. Людина усвідомлює довколишнє і саму себе, надаючи певного значення ситуації, в якій живе. Відповідно, її свідомість залежить від ситуації (відношення «людина — природа») і ґрунтується на значеннях. Отже, процеси виникнення свідомості й історичного становлення вчинку взаємопов'язані. Такий взаємозв'язок простежується й на стадії свідо¬мості сучасної людини, де свідомість є регулятором вчинку, знаряддям особистості. Проте це вже якісно інший рівень життя. Розвиток психіки у філогенезі — це перехід від нижчих її стадій до вищих, дедалі повніше відображення дійсності й адекватніші форми по-ведінки. Його основою є ускладнення діяльності живої істоти, радикаль¬ним моментом якого є поява спільної діяльності. Вона породжує форми суспільного життя, стає критерієм людини, докорінно змінює психіку, олюднює світ. Освоюючи світ, дитина одночасно оволодіває закодованим у значеннях суспільно-історичним досвідом. У такий спосіб історіогенез психіки пере-ходить в її онтогенез. Розвиток психіки у філогенезі ґрунтується на процесах діяльності, що обслуговують організм як біологічний рівень життя. Ускладнення цих процесів зумовлює появу специфічно людського етапу розвитку пси¬хіки — первісної свідомості. Будучи продуктом еволюції, психіка дедалі виразніше виявляє себе її чинником. З розвитком наук, особливо історії та біології, поступово фор¬мувалися погляди на походження людини та її свідомість. Найважливішою передумовою для виникнення людської свідомості було своєрідне ускладнення умов життя, в яких жили людиноподібні істоти — антропоїди. Під впливом умов життя цен¬тральна нервова система у них стала набагато складнішою струк¬турно та функціонально. У великих півкулях головного мозку по¬ступово розвивалися тім'яні, скроневі й особливо чолові долі, які здійснювали вищі пристосувальні функції. Надто помітно розви-нулися вони у людини під впливом праці. Про це свідчить те, що у мавпи чолові долі становлять 0,4 відсотка великих півкуль, у орангутанга та шимпанзе — 3,4, а у людини — 10 відсотків. У процесі біологічного етапу розвитку психіки виникли пере¬думови для появи вищих, специфічно людських форм психіки — свідомості. Знання біологічного етапу розвитку психіки як пе¬редісторії людської свідомості дає можливість науково пояснити її виникнення. Протягом історичного розвитку в різних видах діяльності у людини поступово формувалися специфічно людська, свідомо спрямовувана пізнавальна діяльність, уява, людські почуття та якості волі, різноманітні психічні властивості, які істотно відрізняються від інстинктивної психічної діяльності тварини. стор.23 Замовити роботу
|